image

image

Friday, May 26, 2017

Syahadatain

Jika kamu Berjalan kepada AKU

AKU berlari kepadamu

AKU melebihi segala Kepantasan


maka Kegilaan dan Masalah itulah diri kamu

di main main kan oleh Nafsu Syaitanmu


dimain mainkan oleh Peribadi kamu - keakuan kamu



Bukan Daripada Kami kata Rasulullah SAW
Sesiapa yang berkata kata, dan beramal, berbuat
yang bukan daripada Kami
Ahmad Mustaffa, Muhammadur rasulullah SAW

orang yang Kafir dan Munafik pun ada yang mengakui
dan orang Muslim, dan Orang Mukmin tentu

mengetahui Mulianya AKHLAK Muhammad SAW
kerana itulah
ALLAH Berfirman, pada dirinya Muhammad SAW ada lah IKUTAN yang BAIK bagi kita

kita wajib Percaya ALLAH
itu maksudnya Tidak Keluh Kesah si mukmin

yang keluh kesah itu masih MUNAFIK
jadi
Jangan lah mengaku ngaku kamu sudah BERIMAN

Amalkan dahulu Islam kamu

SEMUGA IMAN MASUK KE HATI kamu


kamu hanya Menyampaikan Kebenaran

Dan HIDAYAH itu ALLAH Yang Kurniakan

Wednesday, May 10, 2017

MALU itu sebahagian IMAN

MALU itu sebahagian IMAN

TUTUP Lah Jangan DEDAH

AURAT terjaga lebih baik apabila Berpakaian Taqwa

ILMU Terpelihara dari menyembur kata tanpa hirau khalayak

Tak Tahu MALU itu

BELUM Memahami IMan

ILMU itu Mendahului AMAL

WAJIBNYA MENUNTUT ILMU
RODA berpusing MELANGIT
Jangan Sombong
Semuanya Atas HIDAYAH ALLAH


SABAR itu SEBAHAGIAN IMAN

mengandung olehnya

ketika mengandung itu lah
Terlihat Pasrah, Zuhud, Qanaah dan Sifat Sifat SOLEH

kerana itulah Bila Menikah
Dapat sebahagian IMAN
Dan Sebahagian lagi untuk SABAR

SubhanALLAH

Monday, May 1, 2017

Bersatu itu SESAT

BERSATU hanyalah kerana HATI
Yang Sentiasa TERINGAT INGAT
Adalah Jenis GHAIB
Kerana Hidayah ALLAH
Menyampaikan Faham dan Mengerti

Apabila KAMU Menyatakan
Seolah Olah Olah kamu Mengaku

Ingat lah ALLAH
Mengapa Kamu Memperkatakan Sesuatu
Yang kamu tidak Melakukannya

BERAT PERENTAHNYA

Bukan kamu yang membaling tatkala kamu membaling itu, tetapi ALLAH lah

saja lagu tu

DUNIA hanyalah PERMAINAN itulah GAMES
Dan SENDA GURAU itulah TIPU HELAH
KECUALI
BERIMAN iaitu ada tidak INGATAN
begitulah HATI HIDUP
MENGINGAT ALLAH
Dan BERAMAL SOLEH iaitulah AMAL KEBAIKAN

Intan Surulloh Yan surkum ........................

SubhanALLAH














Saturday, March 4, 2017

bukan saya, tetapi adalah nama

Blog ini, masih hidup, tetapi elok jika dapat Ulang Mengulang akan memcanya, semuga ALLAH mu memahamkan kamu

Saya guna nama baru di FB
untuk yang mahu

mencari
tidak menghijabkan diri dengan meng Ingat, dah tahu
FB Gautham mat

jika kamu sudah dapat berserah ALLAH, boleh join me
jika kalian tetap Buka minda, marilah

minta maaf
kelemahan itu daripada saya, yang lemah, sedangkan ALLAHU Maha Menciptakan, Setiap Sesuatu dan Segala Galanya


insyaALLAH


Thursday, January 26, 2017

Pui C Rasa- gu rin dam

cerita KU
nak bahasakan daku AKU atau saya
saya lah

Sudah rasa keindahan, walaupun hanya sementara, biasa lah bila mula berkasih sayang dan Cinta

oleh kerana itu
saya ingin memberikan dikau
tetapi

wajah rezeki mu telah hilang

saya ingin kamu sebagai kenalanku, mendapatkan seperti yang saya ada
TETAPI
kamu lebih suka
Mendengar Bisikan mu


Bisikan mu
1. kamu kena Berserah ALLAH
2. kamu kena Jujur dan Ikhlas
3. kamu kena jaga Kesucian Islam
4. wajib kamu pelihara kesucian diri mu

apa jenisnya bisikan kamu
1. Syaitan hajatnya hendak menipu daya mu, itulah Iblis meminta tempoh daripada ALLAH
2. musuh kamu yang nyata dan jika kamu tiada melihatnya sebagai musuh kamu, punahlah hidupkamu

3. diri kamu, dan nafsu kamu, kuatnya keakuan kamu, ingat lah cerita Qarun
yang kita ini makhluk, ALLAH itu TUHAN, yang dipercayai
4. selagi kamu tidak berjaya
memurnikan dirimu, kenal dirimu, tiadalah kamu mengenal ALLAH

begitulah kamu perlukan bertanya
kepada orang yang tahu


Sunday, December 18, 2016

At Taaghabun- TAUHID


Surah At-Taghaabun
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi sentiasa mengucap tasbih kepada Allah; bagiNyalah kuasa pemerintahan, dan bagiNyalah segala pujian; dan Ia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
Dia lah yang mengaturkan kejadian kamu; maka ada sebahagian dari kamu yang kafir dan ada sebahagian dari kamu yang beriman; dan Allah Maha Melihat akan segala yang kamu kerjakan (serta membalas masing-masing).

Ia menciptakan langit dan bumi dengan cara yang sungguh layak dan berhikmat, dan Ia menentukan bentuk rupa kamu serta memperelokkan rupa kamu; dan kepadaNyalah tempat kembali.
Ia mengetahui segala yang ada di langit dan di bumi; dan Ia mengetahui segala yang kamu rahsiakan serta yang kamu zahirkan; dan Allah sentiasa Mengetahui segala (isi hati) yang terkandung di dalam dada;

Bukankah telah sampai kepada kamu berita orang-orang kafir yang telah lalu? Lalu mereka merasai kesan yang buruk dari perbuatan kufur mereka; dan mereka (pada hari akhirat kelak) beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya
(Balasan) yang demikian itu, kerana sesungguhnya mereka pernah didatangi Rasul-rasul (yang diutus kepada) mereka dengan membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata, maka mereka berkata:" Patutkah manusia (yang seperti kami - menjadi Rasul untuk) memberi petunjuk kepada kami?" Lalu mereka kufur ingkar serta berpaling (dari kebenaran); dan Allah pun menyatakan tidak berhajatNya (kepada iman dan ketaatan mereka lalu membinasakan mereka); dan Allah sememangnya Maha Kaya, lagi tetap Terpuji.
(Di antara sebab-sebab kufur) orang-orang yang kafir (ialah kerana mereka) mengatakan bahawa mereka tidak sekali-kali akan di bangkitkan (sesudah mati). Katakanlah: "Bahkan, demi Tuhanku,kamu akan dibangkitkan, kemudian kamu akan diberitahu tentang segala yang kamu telah kerjakan. Dan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah melaksanakannya.

Oleh itu, berimanlah kamu kepada Allah dan kepada rasulNya serta kepada penerangan cahaya Al-Quran - yang Kami turunkan. Dan (ingatlah), Allah Amat Mendalam PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan.
(Ingatkanlah) masa Allah menghimpunkan kamu pada hari perhimpunan (untuk menerima balasan), - itulah hari masing-masing nampak kerugiannya. Dan (ingatlah), sesiapa yang beriman kepada Allah serta mengerjakan amal soleh, nescaya Allah mengampunkan dosa-dosanya dan memasukkannya ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; yang demikian itulah kemenangan yang besar.

Dan orang-orang yang kafir serta mendustakan ayat-ayat keterangan Kami, merekalah ahli neraka, kekallah mereka di dalamnya; dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.
Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

Dan taatlah kamu kepada Allah serta taatlah kepada Rasulullah; maka kalau kamu berpaling (enggan taat, kamulah yang akan menderita balasannya yang buruk), kerana sesungguhnya kewajipan Rasul Kami hanyalah menyampaikan (perintah-perintah) dengan jelas nyata.
Allah, tiada Tuhan melainkan Dia; dan dengan yang demikian, kepada Allah jualah orang-orang yang beriman wajib berserah diri.
Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya ada di antara isteri-isteri kamu dan anak-anak kamu yang menjadi musuh bagi kamu; oleh itu awaslah serta berjaga-jagalah kamu terhadap mereka. Dan kalau kamu memaafkan dan tidak marahkan (mereka) serta mengampunkan kesalahan mereka (maka Allah akan berbuat demikian kepada kamu), kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Sesungguhnya harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian, dan di sisi Allah jualah pahala yang besar. 

Oleh itu bertaqwalah kamu kepada Allah sedaya supaya kamu; dan dengarlah (akan pengajaran-pengajaranNya) serta taatlah (akan perintah-perintahNya); dan belanjakanlah harta kamu (serta buatlah) kebajikan untuk diri kamu. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya.



Dan kalau kamu memberi pinjaman kepada Allah, sebagai pinjaman yang baik (ikhlas), nescaya Allah akan melipat gandakan balasanNya kepada kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu; dan Allah amat memberi penghargaan dan balasan kepada golongan yang berbuat baik, lagi Maha Penyabar (untuk memberi peluang kepada golongan yang bersalah supaya bertaubat).
Dia lah yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, (dan Dia lah jua) yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

Monday, November 28, 2016

atur cara

Istiqomah

adalah bersungguh sungguh nya kamu melakukan amal ibadah itu
adalah kamu beri masa, peruntukkan masa melakukannya

adalah kamu masuk ke Islam keseluruhannya
adalah hatimu itu cukuplah ALLAH bagiku

terpancarlah cahaya universal
menerangi sekelilingmu

berupaya lah menjadi sahabat
mengutamakan apa yang sepatutnya

the true meaning

Life is, just do it



ALLAH yang menyempitkan

ALLAH yang memudahkan, menyenangkan

apakah amalan sunnah yang beri kemudahan dan kesenangan?

Pesan Rasulullah

Berilah salam bila memasuki rumah mu, assalamualaikum


bila ketika itu tiada berpenghuni, berilah salam kepada Muhammad SAW, seperti, assalamu alaika aiyuhannabi SAW,wa ala ibadihis solihin


Dan teruskan membaca dan mengambil pelajarannya
surah al ikhlas, menauhidkan ALLAH


rasailah kesan nya, dari jenis amalan yang berimu keikhlasan

rasailah kesannya, dari jenis amalan yang berimu BUKTI

BUKTI bahawa keadaannya
benar benar kamu meng esa kan ALLAH, menauhidkan ALLAH,
itulah kejayaan, Cukuplah ALLAH Bagiku

laa haulawala quwata illa billah, just do it