image

image

Friday, January 20, 2012

miMPI - why?


A042
Allah (Yang Menguasai Segala-galanya), Ia mengambil dan memisahkan satu-satu jiwa dari badannya, jiwa orang yang sampai ajalnya semasa matinya, dan jiwa orang yang tidak mati: dalam masa tidurnya; kemudian Ia menahan jiwa orang yang Ia tetapkan matinya dan melepaskan balik jiwa yang lain (ke badannya) sehingga sampai ajalnya yang ditentukan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir (untuk memahaminya).
(Az-Zumar 39:42)
 
It is Allah that takes the souls (of men) at death; and those that die not (He takes) during their sleep: those on whom He has passed the decree of death, He keeps back (from returning to life), but the rest He sends (to their bodies) for a term appointed verily in this are Signs for those who reflect.  
 
A085 Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan: "Roh itu dari perkara urusan Tuhanku; dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan sedikit sahaja".
(Al-Israa' 17:85)
 
A004 Sesungguhnya Kami telah jadikan manusia sentiasa dalam keadaan menghadapi kesulitan dan kesukaran (jasmani dan rohaninya);
(Al-Balad 90:4)
Verily We have created man into toil and struggle. 
 
sebahagian dari wahyu Allah, membuka tirai penulisan kali ini
CONTRARY TO POPULAR BELIEVE

sebahagian Jiwa/ Roh sewaktu TIDUR di pegang Allah
sesiapa yang Ingat Allah, memohon kebaikan dari Allah, Akan terpelihara
jika kamu datang kepada KU dengan berjalan, AKU berlari kepada mu

lebih banyak ingatan kita kepada Allah, berlebih lebihan Ingatan Allah kepada kita

selepas itu Tidurlah permaisuri, tidurlah kanda
di pelihara Allah, jika benar Iman mu, Yakin mu, 
Subhan Allaah

jadi macam mana boleh ada Mimpi

Mimpi wujud apabila sebahagian ROH itu keluar berjalan,
adakala Jasad kamu tidur, Roh kamu di tawan JIN
adakala JIN Islam, banyak kala lain Jin syaitan

bagaimana boleh ada syaitan dalam diri?

cuba telitikan hadis nabi SAW, syaitan berlari dalam pembuluh darah anak adam, seluruhnya
sahabat bertanya, pada tuan juga adakah wahai rasulullah?
ya, ada, tetapi yang pada diri ku, dia telah mengikuti aku, 
maksudnya, tunduk kepada Rasulullah, subhan Allaah

seterusnya apabila kamu suka membaca dan mengambil menjadi amalan, membaca ayat ayat al quran
kamu gemar baca ayat qursi
kamu gemar baca 4 qul
kamu gemar baca kahfi, waqiah, nur, al baqarah

sebab apa dapat syaitan jika jadikan amalan membaca ayat al quran?

hanya apabila kamu tidak mengambil pelajarannya
kamu hanya membaca sahaja, pelajarannya kamu lalai
maka syaitan syaitan yang banyak, di hantar Allah
lama kelamaan syaitan menjadi kawan karib kamu
( sila rujuk al quran 43:36 dan 37)

sebab itu, solat susah khusyuk, angin ahmar pula menimpa diri, semuanya karena lalai mengambil pelajaran dari Al Quran

begitu jugalah
ujudnya mimpi mimpi dalam diri
kerana gagal mengambil pelajaran, padahal suka membaca baca berulang kali, kerana ia di ajar begitu
zahir ilmu sahaja kamu perolehi
bathinnya, pelajarannya gagal kamu ambil

subhanallah

itulah asalnya menjadi MIMPI
Roh hewani keluar bersama JIN ( islam atau syaitan) maka bermimpi lah

JIN yang selalu berdampingan daripada keturunan sendiri (saka baka) juga daripada ayat (khadam ayat) membawa diri kamu
mimpi yang berulang ulang

kamu terasa, eeeh macam pernah saja lalu sini, macam pernah saja bertemu kisah begini, ala apalah seakan akan sama seperti mimpi yang lalu................. itulah permainan dan tipudaya syaitan

Allahu laa ilaha illallahu wahdahu laasyarikalah

jadi

Silakan betulkan amalan diri kamu

al quran , tanpa keraguan, menjadi PETUNJUK
silakan ya, baca dan ambillah pelajarannya
ubahlah haluan diri, daripada ikut membuta tuli
sanggahlah ajaran yang salah, 
ataukah? kamu yang bersalah, tak dapat memahami ajaran dan apa yang mereka sampaikan?

subhan Allah
 
0  1  9  2  3  6   8 789 inshallah

30 comments:

  1. ya allah....sunguh bermakna kata2 ini...
    terima kaseh atas segala ilmu yg di beri kan..
    insyaallah akan di perbetul kan .

    amin ya rabbalalamin......

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. asslamualaikum,
    saya ingin bertanya tentang mimpi. saya mengalami kemurungan kerana ditinggal kekasih oleh disebabkan keluarganya tidak menerima saya walaupun kami tidak pernah bertemu. selepas kejadian itu, saya sering mengalami mimpi bertemu dengan ibu kekasih saya dimana didalam mimpi itu juga ibunya tidak menyukai saya. mimpi yang berulang setiap malam walaupun saya tidak memikirkan tengtangnya. apakah ini satu petunjuk atau ia hanyalah mainan tidur.

    ReplyDelete
  4. salam...saya mimpi ditembak dibahagian perut di sebelah kiri... selepas subuh saya tertidur..ketika itulah saya bermimpi saya ditembak.. subhanaAllah... nauzubillahminzalik...apakah ertinya?

    ReplyDelete
  5. Hadis riwayat Abu Qatadah, ia berkata:

    Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda: Mimpi baik (rukyah) itu datang dari Allah dan mimpi buruk (hilm) datang dari setan. Maka apabila salah seorang di antara kalian bermimpi yang tidak menyenangkan hendaklah dia meludah ke samping kiri sebanyak tiga kali dan memohon perlindungan kepada Allah dari kejahatannya sehingga mimpi itu tidak akan membahayakannya.
    (Shahih Muslim No.4195)

    berdasarkan dalil mimpi
    1. perkhabaran dari Allah, Hidayah mengubah hidup
    2. Gangguan syaitan, pelik, mengharukan, gelabah, penat, letih lelah
    3. mainan tidur, akibatnya mamai, ngingau contoh selepas baca buku, selepas tengok tv atau muvi

    jadi sila pastikan jenis mimpi kalian

    ReplyDelete
  6. Salam.sy ingin berkongsi mimpi sy.kalau boleh tlg la nasihat dan peringatan.sejak ahkir2 ni sy selalu bermimpi dan menjadi tanda tnya..

    1) sy berlawan dengan hantu dan sy membaca ayat suci.tiba2 datang seorang pak cik mengajar dan berkata "Ade 3surah pendek iaitu : al-fatihah,al-ikhlas,al-falaq harus bace dengan tenang,lancar,fahami."sambil mngajar pk cik itu terus gemgam garam dan baling ke arah bara api.sy sedar tangan sy seakan berlawan dan mulut menghembus.
    2)mimpi ular warna hitam bercampur kuning..kami saling memandang saje.
    3)mimpi berlawan dengan hantu.tapi Ade jugak perempuan menolong ajar membaca.
    4)mimpi sebuah al-quran cantik besar sedikit.sy sempat sentuh dan buka dan Ade seorang lelaki bersereban dengan jubah putih.orang tu cakap "tengok2 lah Kak cantik2 dan banyak kelebihan al-quran ini"..sy pula membalas "terima kasih sy nak tengok2 dulu"
    5)sy dengar suara perempuan menyebut huruf Arab iaitu "alif" "wau" "ra".
    6)sy mimpi sy boleh halang sihir jahat pada orang lain.bila sy halang sihir jahat tu terkejut seolah mncari siapa yg menghalang.kawan sy ambil lobak merah d rumah sihir.bila sy kupas kulitnya adalah ubi kentang
    7)mimpi zaman sekolah.kawan sy kena rasuk dan sy seolah2 mencari penawar untuk nk berubatkan mereka.dalam poket baju sy Ade buah seakan2 bentuk durian belanda.tapi warna merah+kuning.sy harus mncari seorang yg tahu tentang buah itu.tetiba terjumpa seorang laki.die ckp sy xtahu nama buah ini tapi mungkin Ade kelebihannya.bila sy pandang tepi ade pokok rendah dan byk buah sama
    8)di tempat sy kena krisis air.semua orang pergi pantai untuk mandi.sy ternampak rumah kosong bila masuk semua sempurna.
    9)waktu malam di pantai.sy terjumpa lelaki berjubah putih.sy Tanya pada pak tih sy,siapa lelaki itu sdang bt ape?. Pak tih sy cakap die tengah berzikir
    10)sy mimpi seekor lembu tanduk panjang.sy berlari dan terjatuh.lembu itu terus tanduk tetapi sy sempat tahan dengan tangan terus lembu itu tunduk dan diam.
    11)sy mimpi lelaki berjubah putih lengkap dan orang memuji "bertuah sy dapat suami yg sempurna"
    Harap anda boleh jelaskan pada sy.terima kasih

    ReplyDelete
  7. Jika cik Nor Firzah belum kenal diri, belum kenal Allah, itu semua adalah, pusaka keturunan kamu yang ingin memperkenalkan diri kepada kamu
    Rupa merekalah itu, Ular, dan lembu tanduk panjang, Juga orang tua tua berjubah putih adalah mereka itu bunian

    sebab itu kamu mendapat mimpi, dan ada kan yang seperti berulang ulang, itulah petanda makhluk halus itu mahu mendampingi kamu, masuk dalam diri kamu, bertakhta di hati, itu dapat bisikan

    mungkin kamu pernah, demam panas sewaktu umur di bawah 7 tahun, demam panas atau jatuh basikal, atau jatuh pokok, lalu ada sakit teringat ingat, itu juga cara cara bunian mahu masuk dalam diri kamu

    sekiranya mahu keluar dari masalah mimpi tersebut, silakan telefon 0196313202
    inshaAllah

    ReplyDelete
  8. Assalammualaikum , saya ingin bertanya mengenai mimpi yang saya alami . Saya harap anda boleh membantu menerangkan makna mimpi saya . Mimpi yang aneh aneh sering kali terjadi kepada saya sekiranya saya tidur selepas solat subuh lingkungan pukul 8 pagi- 9 pagi ke bawah dan mimpi yang aneh aneh ini tidak akan terjadi sekiranya saya tidur pukul 9 pagi keatas . Mimpi seperti ini tidak pernah berlaku dalam hidup saya sebelum ni walaupun adakalanya saya tidur selepas subuh .

    1) saya bermimpi tumbuh dua alat sulit yang berlawanan jenis dan bertindih dengan alat sulit saya dalam keadaan yang menyakitkan .
    2) saya bermimpi mempunyai penyakit buah dada yang pelik dan buruk . Buah dada saya seperti ditembak ( berlubang lubang sambil menampakkan isi dalaman kulit ) dan bernanah namun didalam mimpi itu saya langsung tidak menunjukkan apa apa reaksi seperti kesakitan dari penyakit itu .
    3) saya bermimpi mandi dalam keadaan bogel dihadapan 4 orang lelaki ( 3 orang lelaki itu saya langsung tidak mengenali mereka dan seorang lagi lelaki itu ahli keluarga saya ) tanpa saya sedar seolah olah dipukau . Tetapi setelah saya menjirus air diatas kepala sebanyak dua kali , saya sedar bahawa saya sedang mandi dihadapan orang .

    perkara ini berlaku 3 hari berturut-turut dan selang seminggu kemudian saya bermimpi buah dada saya seolah-olah bocor ( saya tidur selepas solat subuh juga ) .

    saya harap anda boleh membantu saya . Saya ingin sangat mengetahui maknanya . Perkara seperti ini membuatkan saya berasa takut dan lawak setiap kali saya memikirkannya .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mimpi kamu adalah dari jenis gangguan syaitan

      jika kamu berhajat kebaikan silakan telefon 0132611778 kak rosnah/en rudi
      Ada ilmu boleh memperbaiki diri jika mahu

      Delete
  9. Assalam. sy sring mmpi mmsuki tmpt yg semuanya jin. Kdg2 mmpi mmasuki tmpt yg bkn tmpt mnusia sprt tmpt bunian. Sy juga krp brmmpi binatang2 yg pelik atau yg brbhya. Kdg2 mmpi yg brulang kli. Sy krap mmpi prgi ke sbuah kg brjmpa dgn org yg sma trasa seolah2 sprt klrga sdgkan xkenal. Prnah skli sy mmpi prgi ke sbuah rumah di kg, ad dua org yg brjubah putih org tua. Mereka brdua sruh dy dduk di sebelah mereka. Di hdpn sg ad tiga krusi, sy dduk di tgh dn mreka dduk di smping sy. Kmdian mereka ltkkan tgn mrka di ats kpla sya lalu mengucap, kmudian mmbaca yg bunyinya mcm ayt quran tp tk psti.

    ReplyDelete
  10. Jika TYRA mahu keluar dari masalah itu, boleh hubungi kami, 0132611778 Kami di seksyen 2, shah alam, inshaAllah

    ReplyDelete
  11. Assalammualaikum wr.wb
    saya bermimpi buruk terus menurus pasangan saya,,saya mimpi bunuh pasangan saya dan mimpi itu cuma sekali,hari berikut nya dan berikutnya saya mimpi pasangan saya mati dan terluka,,tadi malam saya mimi pasangan saya d tembak sama segerombolan preman.mengapa saya mimpi buruk berulang ulang dan berturut turut tentang pasangan saya....?

    ReplyDelete
  12. Mimpi Buruk yang sering berulang ulang itu adalah daripada Gangguan Syaitan berdasarkan dalil hal mimpi dalam Islam

    Sekiranya mahu keluar dari gangguan hanyalah melalui dirimu, berusaha mengikhlaskan diri

    Allah menjamin Hamba Hambanya yang Ikhlas, syaitan tak dapat menguasai

    boleh e mail kami, nuranugerah@hotmail.com
    boleh telefon kami, 0132611778

    InshaAllah

    ReplyDelete
  13. assalam..apa mksd mimpi menziarahi jenazah lelaki? sudah pon dikafankan..cuma belum tutup bhgian muka..segak n tenang wajah jenazah ms tuh..lelaki muda..mimpi tuh jd ms mlm kedua sy solat istikharah..sy belum brkahwin..adakah peringatan Allah tntg sesuatu?

    ReplyDelete
  14. salam.....boleh saya tahu apa maksud mimpi saya yg buat saya tertanya-tanya selama bertahun-tahun ini...
    1. saya mimpi seorang lelaki tak dikenali , di sebuah perpustakaan , bajunya putih bersih , rambut bersikat tepi , kemas , mukanya bercahaya ,kulit putih , suci , senyumannya mempersona . ketika itu dia senyum kearah saya , ramai lelaki2 yg berkulit agak gelap sikit & jenis style budak2 kampung itu memandang kearah kami dari luar perpustakaan seperti mengendap dari luar di pintu2 library dan di rak2 buku....dan ada jugak disekeliling/diantara kami berdua perempuan2 yg muka agak dlm keadaan marah melihat saya .
    2 . saya pernah mimpi ular warna hijau ditengahnya line kuning/emas agak besar agak2 besar tangan perempuan yg berat 70 kg .ular dalam mimpi itu adalah ular peliharaaan adik saya dan adik saya selalu biarkan ular itu dalam rumah merata-rata tanpa menyimpan di sangkar/aquariumnya . then , dalam mimpi itu ustaz saya buat lawatan bersama kawan2 lain seperti lawatan sambil blajar tu dan menunjukkan ular adik saya adalah ular zaman .penamat mimpi itu ular zaman itu mencium saya ketika saya sedang tidur di sofa rumah .
    3. saya juga pernah mimpi yg pertama -> saya memeluk badan lelaki saya sukai dan bersentuh pipi dgan pipi d kantin sekolah ketika saya form 3 ...kemudian mimpi sperti itu muncul kmbali ketika saya form 4/5 ...lelaki yg saya sukai memeluk saya dari belakang sperti mimpi saya sebelum ini ketika ustaz menyampaikan cerita2 nabi /ulamak d kelas mengaji di surau .
    4 . saya pernah bermimpi ular kecil brwarna hitam /line emas di dalam kereta abah saya sedang melilit di tempat duduk depan .
    5 . saya mimpi ular hitam berkilat besar melilit & kemudian menuju kearah saya seperti menyambar saya then saya terbangun dari tidur
    6 . selepas kematian ayah saya saya selalu bermimpi bertemunya setiap hari khamis malam jumaat salah satu mimpi ayah saya dan saya sdg duduk atas lantai dan ayah saya beri phone then tiba2 saya trnampak pintu gerbang dan ada 3 org muslimah bertudung labuh sedang berjalan menuju ke satu bangunan .
    7 . selepas saya menyambung pelajaran d kolej saya berjumpa cinta baru . lelaki yg saya cintai ini bekerja di airport dan saya ada niat kali pertama seumur hidup saya utk berkawin dengannya . saya mimpi bahawa saya sdg memandu kereta sedang melalui jalan kwsan masjid yg tepi2 nya byak kereta sperti solat jumaat dan ketika itu sekumpulan org keluar lelaki & perempuan termasuk lelaki saya cintai ini dengan baju uniformnya . apabila saya ternampak dia yg cuba melintas jalan yg saya lalui ini walaupun kereta saya trlanjak ke depan sikit saya cuba memanggil dia tujuan utk menumpangkannya tetapi dia yg smbil trsenyum seolah-olah tidak nampak dan melintas jalan bersama yg lain2.

    ReplyDelete
  15. 8 . saya bermimpi mendapat bayi dan membaca surat pemberian seorang bayi oleh seseorang ibu... dari surat itu saya boleh terasa sayunya ibu itu utk melepaskan bayi itu dan selepas itu saya melihat banyak bayi2 keluar dari perigi .. adakah ini disebabkan saya ada bercita-cita membuka sebuah rumah anak2 yatim atau sebaliknya ???

    ReplyDelete
  16. Kebanyakan mimpi kalian yang bertanya di sini, jika kalian melihat kepada dalil dalil keterangannya, bukanlah Hidayah daripada Allah

    Jika demikianlah pastinya daripada gangguan syaitan
    gangguan jin dan bunian

    mereka hendak menipudaya pemikiran kalian sebab itu selepas mimpi teringat ingat, dan perkara itu memungkinkan maksiat

    Ingatlah ya

    Hamba hamba Allah yang Ikhlas, syaitan tidak dapat menguasai

    ada baiknya jika kalian menuntut Ilmu Tauhid, agar beroleh Ikhlas
    InshaAllah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak dapat fahamlahh....cerita satu2 boleh?

      Delete
  17. Jika ada yang berhajat tidak mahu lagi di ganggu mimpi karut marut, mimpi yang seakan sama berulang, agar beroleh ikhlas, boleh hubungi kami bagi mendalami tauhid, silakan telefon 0132611778, 0196313202, dqn 0192368789

    jika ingin bertanya lah boleh juga e mail, nuranugerah@hotmail.com

    ReplyDelete
  18. Assalam . Smlm saya bermimipi pensyarah saya bersama suaminya meninggal tp mereka dikafankan secara tidak sempurna tp anak mereka tu saya dgn roomate saya yg jaga sebab kami suka baby . yg saya pelik kenapa pensyarah saya da suaminya dikafankan secara tak sempurna ? Lepas tu mereka ditanam seakan akan bawah bilik (hostel uitm) yg saya belajar nie . Apakah mksudnya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mimpi kamu hanyalah mainan tidur akibat kamu sangat sukakan pensyarah dan anak anaknya

      patutnya istigfralah ya, jika nabi saw ludah ke kiri
      tak elok di panjang panjangkan

      inshaAllah

      Delete
    2. salam..sy bermimpi hendak disihir oleh 2 org lelaki tetapi sy melawan nya dengan membaca surah al fatihah sedang sy membaca surah tersebut sy terlupe akan ayat ayat terakhirnya lalu 2 org lelaki berkenaan ketawakan sy..apakah maksud mimpi sy itu ? mohon dpt penjelaskan

      Delete
    3. Cik Rozaini
      Itu petunjuk pada dirimu
      Sihir itu mainan syaitan, berupa macam lelaki,

      Ramai dari kita tahu sebut ayat ayat arab sahaja, tanpa mengerti akan maksudnya, itulah menjadikan kita lalai, dan mendapat syaitan

      jika ada kehendak nak berubah, telefonlah 0132611778 Kak Ros
      Boleh belajar jika mahu, agar hilang gangguan

      Delete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum. Saya ingin bertanya.macam mana saya boleh perbaiki diri saya untuk tidak dapat lagi mimpi yang berulang ini...

    Begini kisahnya.. pada tahu 2011 saya kerap bermimpi perkara yang sama.. lelaki yang tidak dikenali akan buat bermacam perkara yang akan buat saya hurt dan menangis..mimpi ini berterusan sehingga ke akhir tahun 2013..
    Pada tahun 2014 saya mula berubah, banyakan membaca pelbagai bahan2 berunsurkan agama dan mula untuk tidak tinggal solat dan cuba untuk mengaji walaupun satu ayat setiap hari... waktu itu antara waktu saya yg tenang kerana tidak didatangi mimpi yang akan membuat saya menangis...

    Akan tetapi pada pertengahan tahun ini, lelaki ini muncul kembali di dalam mimpi saya dan akan membuat saya menangis dan terjaga dari tidur... saya mengaku ini berlaku setelah saya sibuk dengan hal duniawi kerana saya baru beralih dari fasa remaja kepada dewasa... sibuk dengan urusan perniagaan... macam mana saya boleh perbaiki amalan saya supaya mimpi begini tidak boleh menganggu saya lagi..sekian, Assalamualaikum.

    ReplyDelete
  21. Jika ingin kebaikan, adalah ianya melalui dirimu, mendapatkan Ilmu Tauhid agar hiduplah hati dapat hidayah mengingat Allah, Faham dan dapt beramal dengan ikhlas, menuju solat yang khusyuk

    Knowhow kena telefon 0132611778, 0196313202, 0192368789
    Apa jua boleh bila ada Ilmu Islam yang wajib bagi setiap diri

    ReplyDelete
  22. assalamualaikum ustaz .sy telah berkahwin sejak sebulan lepas sy telah dihantar suami ke rumah ayah ibu sy .maknanya dah sebulan kami tidak tinggal bersama tanpa kol mahupun msg dr suami .suami mcm hendak meleraikan ikatan suci ini .ada salah faham sikit berlaku diantara dia sy dan ayah sy .sy menjadi sedih sy smemangnya syg suami .memandangkan suami pernah ada sakit dan pernah dioperate .sy ikhlas nak menjaga die smpai akhir hayat sy .sy syg dia .jadi sy perkuatkan diri dgn amalan wajib dan sunat .sy solat waktu .sy lakukan solat taubat dan hajat .kerap lah sy buat .serta bacaan yassin .kdgkdg bacaan yasin 41 kdgkdg bacaan yassin 7 mubin kdgkdg bcaan yassin biasa .tp tuhari dlm pukul 4 pg sy dpt miimpi yg sy bersama suami dlm keadaan sg baik dan sgt rapat .dlm mimpi tu suami seolah cuba memujuk sy .tetiba sy pun terjaga dan terus lakukan solat taubat dan hajat .dan sy tidur kembali .nak tggu waktu subuh .pas solat subuh sy tidur balik dan mimpi lg sy bersama suami dan suami minta maaf die kate die tak sedia lg nk pulang ke rumah ibu ayah sy .dan harini pula sy mimpi suami msg sy .die menyatakan yg die minta maaf .dan die ingin bawa sy pergi kluar makan .die seolah mcm rindu sy .ustaz apakah ini petunjuk atau mainan syaitan ya ustaz? .sy mmg kerap amalkan bacaan yassin .bacaan surah pengikat kasih surah yusuf yg ibu mertua sy sendri amalkan .ape pendapat ustaz ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak yang hendak sangat sangat kepada suami awak, maka mimpi kamu hanyalah jenis Mainan tidur dan Gangguan syaitan

      Syaitan Iblis berjanji hendak menipu daya manusia dan jinn kerana itu mimpi mula mula dapt bersama, kemudian tidak bersedia, kemudian mahu bersama , jatuh dalam seumpama, hati yang berbolak balik

      Baca ayat alquran jika tanpa mengambil pelajaranny, maksudnya kita tak faham apa yang kita baca, itu Allah hantarkan syaitan syaitan kepada diri pembaca sebegitu, lama kelamaan syaitan akan jadi kawan karib, kerana itulah semakin buat ibadah semakin ada bisikan di hati, dengar olehmu bisikan itu

      Islam nyatakan, hendaklah kita berhati hati dengan Firasat mukmin
      kita hisablah diri kita, jangan sekadar mengaku mukmin, Allah tahu apa yang terkandung dalam hati mu

      kena Ikhlas maksudnya selepas kita berbuat amal, kita kena ingat Allah, tak boleh paksa Allah beri, Allah terlalu banyak memberikan Nikmat kepada manusia, sebab itu Allah tanya, Nikmat AKU yang manakah nak kamu dustakan

      berserah kepada Allah, secara bersahaja, itulah menuntut perlakuan Ikhlas

      InshaAllah ya

      Delete
  23. Salam tadi sy tdo lepas subuh tapi xsolat dlu sebab igt nk solat dlm kul 6.50. Tiba2 sy termimpi ayah kawan sy dtg kt rmh. Sy dgn roomate sy bertiga. Dgr lelaki tu membebel. Then lelaki tu solat tp tiba tiba sejadah terbang dan kluar mcm tgn org. Lelaki tu tiba2 pindahkan saka kt kwn sy. Sy lari dgn kwn lgi sorg msuk toilet. Kwn sy yg kena lepas saka tadi tu dtg kat kiterg dan dia nk cuba lepaskan pada saya. Sy mengelak dan cba membaca surah2 alfatiha dan pasang surah rukyah kt hp yg sy download. Tp surah tu tiba2 bertukar lagu. Masa mimpi tu kawan sy dpt lepas sikit je then sy tekejut mcm ada sesuatu kt leher terus saya bangun pegi solat subuh. Apakah maksudnya? Sy tkt sebab terfikir2 mimpi ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. zarra ezara, nak atau tak nak, atas dirimu, jika mahu hilang masalah call kak rosnah 0132611778 katakan mahu ilmu tak nak mimpi tak elok, insyaAllah

      Delete