image

image

Thursday, September 3, 2015

TELUS

Apakah yang di namakan Dosa Dosa Besar Dalam Islam?
Ianya adalah Kesalahan Besar oleh diri yang patut bertanggungjawab dengannya, yakni melanggar perentah dan larangan Allah Yang Esa.

1. Dosa SYIRIK
Firman Allah: “Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendaki-Nya”. (An Nisaa: 48).
Dan Allah SWT berfirman:
“Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya surga”. (Al Maidah: 72)

 2. Dosa Berputus Asa
FirmanNya: “Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir”.(Yusuf: 87).
Berputus asa dari rahmat Allah SWT merupakan sifat orang sesat merupakan sifat orang kafir. Karena mereka tidak mengetahui keluasan rahmat Allahu Rabbul ‘Aalamiin. Siapa saja yang jatuh dalam perbuatan terlarang ini berarti ia telah memiliki sifat yang sama dengan mereka.  

3. Dosa Merasa Aman terhadap Ancaman Allah
Allah SWT berfirman: “Tiadalah yang merasa aman dari azab Allah kecuali orang yang merugi.” 
(Al A’raaf: 99)

4. Dosa Mendurhakai IbuBapa
 Dalam Islam kita di perentah untuk Mengenang Jasa IbuBapa kita dan berbakti kepada IbuBapa kita , mengenangkan Ibu mengandung kita selama 9 bulan dan melahirkan
 Orang yang paling banyak jasanya dan paling dekat dengan kita adalah kedua orang tua kita, seseorang yang durhaka termasuk dosa besar. Perbuatannya antara lain membentak, menghardik, berkata tidak sopan dan lain-lain. Karena Allah SWT mensifati orang yang berbuat durhaka kepada kedua orang tuanya sebagai orang yang jabbaar syaqiy ‘orang yang sombong lagi celaka’.

5.  Dosa Membunuh Tanpa Hak
Hak-hak yang paling utama bagi setiap manusia yang dijamin pula oleh Islam adalah hak hidup, hak pemilikan, hak pemeliharaan kehormatan, hak kemerdekaan, hak persamaan, dan hak menuntut ilmu pengetahuan. Tentang hal ini Allah SWT berfirman:
“Dan barangsiapa yang membunuh seorang mu’min dengan sengaja, maka balasannya ialah Jahannam, kekal ia di dalamnya”. (An Nisaa: 93).

6. Dosa menuduh Perempuan Berzina
 Allah SWT berfirman: “Sesungguhnya orang yang menuduh wanita-wanita yang baik, yang lengah lagi beriman (berbuat zina), mereka kena laknat di dunia dan akhirat, dan bagi mereka azab yang besar”. (An Nuur: 23)

7. Dosa Memakan Riba'
Allah SWT berfirman: “Orang yang makan riba tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantaran (tekanan) penyakit gila”. (Al Baqarah: 275)

8. Dosa  Melarikan Diri dari Medan Perang
Maksudnya, saat kaum Muslimin diserang oleh musuh mereka, dan kaum Muslimin maju mempertahankan diri dari serangan musuh itu, kemudian ada seseorang individu Muslim yang melarikan diri dari pertempuran itu. Tentang hal ini Allah SWT berfirman:
“Barangsiapa yang membelakangi mereka (mundur) di waktu itu, kecuali berbelok untuk (siasat) perang atau hendak menggabungkan diri dengan pasukan yang lain, maka sesungguhnya orang itu kembali dengan membawa kemurkaan dari Allah, dan tempatnya ialah neraka Jahannam. Dan amat buruklah tempat kembalinya”. (Al Anfaal: 16)

9. Dosa Memakan Harta Anak Yatim
Memakan harta anak yatim hukumnya haram dan termasuk dosa besar. Banyak ayat AL-QUR’AN menjelaskan kepada kaum muslimin untuk membantu mengasuh dan mendidik anak yatim, apabila anak yatim dianiaya dengan cara memakan hartanya, maka itu termasuk dosa besar. Tentang hal ini Allah SWT berfirman:
“Sesungguhnya orang-orang yang memakan harta anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu menelan api sepenuh perutnya dan mereka akan masuk ke dalam api yang menyala-nyala (neraka)”. (An Nisaa: 10)

10.  Dosa Berzina. 
Tentang hal ini Allah SWT berfirman:
“Barangsiapa yang melakukan yang demikian itu, niscaya dia mendapat (pembalasan) dosa (nya), (yakni) akan dilipat gandakan azab untuknya pada hari kiamat dan dia akan kekal dalam azab itu”. (Al Furqaan: 68-69)
Di dalam al quran di sebutkan bahwa Allah akan mengampunkan semua dosa kecuali syirik artinya dengan taubat nashuha dan berusaha sekuat tenaga untuk tidak mengulangi perbuatan dosa tsb insya Allah akan diampunkan dan apabila dosa yang berkaitan dengan manusia misalnya kedzoliman maka harus meminta maaf kepada orang di dzolimi.

Pelaku Pelaku Dosa jenis ini, di minta untuk Bertaubat dan tidak membuka Pekung didada masing masing.

Sedekah Jariah oleh tangan kanan, tidak diketahui oleh tangan kiri
Apatah lagi jika AIB, memang tak patut di bangga kan didedahkan untuk mendapat perhatian
Sebaliknya Bertaubat nasuha itu lebih Mulia dan hendaklah di ikuti dengan kebaikan dan kebajikan dengan mendatangi majlis ilmu, bergaul dalam lingkungan yang lebih baik dan berada dalam majlis ilmu serta majlis orang alim

Tugas Ibubapa adalah mendidik, memberikan Pelajaran kepada Anak Anak mereka, dengan Ilmu Fardhu Ain agar memberi ingatan kepada anak anak untuk tidak terjerumus ke dalam Maksiat dan kekejian

Awasilah terhadap TV dan Internet, agar tidak dipesongkan pemikiran dan kelakuan menjadi keji dan maksiat yang tidak di rasakan Berdosa, Apatah lagi jika Dosa Besar

Pelok Ciumlah anak anak agar menambah kasih sayang mereka akan ingati bila membesar akan mahu berkhidmat kepada IbuBapa

InsyaAllah ya
Ikhlaskanlah diri
semuga Allah akan mempermudahkan Jalan Keselamatanmu

SubhanAllah wahdahu lasyarikalah







1 comment:

  1. Zaman kini orang Islam tidak menghiraukan samada Dosa Besar atau Dosa kecil, ada yang terus menerus berzina, makan riba, dan derhaka kepada ibu, ibu, ibu dan bapa masing masing

    Apatah lagi yang berebut Harta peninggalan ibubapa tanpa menghiraukan Faraid

    Umat seperti buih mengikut kesesatan bawaan yahudi dan nasrani yang bersepakat menidakkan Islam, menyatakan Islam itu bawaan Muhammad saw, dengan sendirinya menafikan, Para Nabi dan Rasul yahudi dan nasrani sendiri, bila menafikan Muhammad saw

    Pemikiran yang beginilah menafikan Hadis, dan Sunnah, lalu melakukan Bidaah dan perkara baru yang jelas sesat, namun menurut Nafsu Syaitan lalu mencari cari ayat alquran dan mengambil sedikit sedikit bagi menyatakan merekalah yang betul

    Yang Terpelihara Kebenaran Islam hanyalah Kitab AlQuran
    silakan memulakan diri anda sekalian dengan Iqra, baca dan mengertikan isi dan pelajaran dariNYA

    insyaAllah

    ReplyDelete