image

image

Saturday, July 25, 2009

Akal - apa sebab terhad

kenapa akal terhad? akal terhad sebab kecetekan ilmu, lalu islam menyeru umat, 17:36 buat sesuatu hendaklah dengan pengetahuan, ........ maasya Allaah tuan, buat kebaikan takkan la terhad sekadar yg di lakukan sahabat dengan nabi dulu sahaja?

hal kehidupan kamu, kamu lah .......janji ada idak ingat Allah, mahu idak berserah Allah, janganlah sekadar menghadkan, setakat apa yg nabi dan sahabat lakukan sahaja, begitulah tanda akal yg terhad

islam itu mudah, jika seseorang itu mahukan kemudahan, buatlah semua yang wajib atas diri, dan buatlah semua yang di sunatkan oleh diri, gerenti mudah sebab dah ada jalan yang di tunjukkan, namun jalan yang di tunjukkan pula, hanya zahir dapat di tiru, manakala isinya, siapalah ya, nak dapat isi dalam diri seperti saidina abu bakar?

itupun nampak zahir sahaja, untunglah jika baca mahu fikir, lalu, mahulah mentauhidkan Allaaah

yang suka di perdebatkan, itu bidaah ini bidaah, tu, nampak sampai ke dalam diri ke?
atau suka la menuduh ....setakat nampak zahir sahaja?

perbalahan sebab ceteknya ilmu, ingatlah pesanan NYA, carilah ilmu, bacalah, dan tanyalah dengan yg tahu.

nak cuba cuba berfikir boleh tinggalkan komen, pendapat, ataupun saranan, atau kejian sekalipun, semua di alukan, semuga kebenaran akan dapat tampak dengan jelas, itu pun bergantung kehendak diri masing masing, mahukah, tunduk dan berserah kepada Allah secara TOTAL.

inshallah, ada kebaikan, pada yang mahu berfikir, ingat Allah dan berfikirlah, namun, carilah ilmu, kerana dengan bertambah Ilmu, bertambahlah kemampuan berfikir

No comments:

Post a Comment