image

image

Saturday, August 21, 2010

ilmu - AKAL - jange keliru doh

Tuan tuan yang Mulia jangan lah perlecehkan akal

tuan tuan kena Ingat, akal tu hanyalah tapak, bila ada Ilmu, akal itu pun Hidup, bila ada kemahuan, akal boleh mampu berfikir, namun semuanya itu tergantung kepada hati.............ada hati ke idak?

akal bertambah baik jika berserah Allah, Ingat Allah sentiasa

jadi Allah adalah sumber segala galanya. semuanya ciptaan Allah, kenapa berulang kali Allah membelasah pembaca Kitabnya: kenapa tak mahu berfikir? dah baca 'wahyu' AKU pun, masih tak dapat berfikir ke.....

manusia.............dah zalim,. jahillah pula >> ketahuilah, jahil tu, tak nak menerima kebenaran, seperti abu jahal, kenal dan tahu akan muhammad, tahu al-amin, tetapi merasa diri lebih besar dari muhammad, lebih korang, macam si Iblis, merasa diri lebih besar dari Adam.as, SEBENARnya, tak mengerti bahawa telah membesarkan diri di hadapan Allah, cari nahas lah.

maaflah ya

awal agama Makrifatullah

dah lama kot, beragama, so harapan dah dapat lah ya.

Akal - apa sebab terhad

kenapa akal terhad? akal terhad sebab kecetekan ilmu, lalu islam menyeru umat, 17:36 buat sesuatu hendaklah dengan pengetahuan, ........ maasya Allaah tuan, buat kebaikan takkan la terhad sekadar yg di lakukan sahabat dengan nabi dulu sahaja?

hal kehidupan kamu, kamu lah .......janji ada idak ingat Allah, mahu idak berserah Allah, janganlah sekadar menghadkan, setakat apa yg nabi dan sahabat lakukan sahaja, begitulah tanda akal yg terhad

islam itu mudah, jika seseorang itu mahukan kemudahan, buatlah semua yang wajib atas diri, dan buatlah semua yang di sunatkan oleh diri, gerenti mudah sebab dah ada jalan yang di tunjukkan, namun jalan yang di tunjukkan pula, hanya zahir dapat di tiru, manakala isinya, siapalah ya, nak dapat isi dalam diri seperti saidina abu bakar?

itupun nampak zahir sahaja, untunglah jika baca mahu fikir, lalu, mahulah mentauhidkan Allaaah

yang suka di perdebatkan, itu bidaah ini bidaah, tu, nampak sampai ke dalam diri ke?
atau suka la menuduh ....setakat nampak zahir sahaja?

perbalahan sebab ceteknya ilmu, ingatlah pesanan NYA, carilah ilmu, bacalah, dan tanyalah dengan yg tahu.

nak cuba cuba berfikir boleh tinggalkan komen, pendapat, ataupun saranan, atau kejian sekalipun, semua di alukan, semuga kebenaran akan dapat tampak dengan jelas, itu pun bergantung kehendak diri masing masing, mahukah, tunduk dan berserah kepada Allah secara TOTAL.

inshallah, ada kebaikan, pada yang mahu berfikir, ingat Allah dan berfikirlah, namun, carilah ilmu, kerana dengan bertambah Ilmu, bertambahlah kemampuan berfikir

jika Allah punya lah semuanya, ni akal yang bodoh pun tanyalah, wajah mu tu siapa ya, wajah dia pulak siapa, wajah pokok kayu tu guano, huu, wajah rimau, singa, ada ke sama .............payah gaklaa, tapi laisa.............. memang tak sama, walaupun mata zahir nampak....macam sama je, motherboard sama, casing pula berbeda, power supply pun berbeda, pastu software operating maybe sama, maklumlah guna windows je yg tau, pastu software aplikasi lak berbeda, di manakah persamaannya..........................Manusia sama sahaja, kecuali siapa yang lebih taqwanya......................carilah sebab ada dekat je dgn mu, dekat amat. jika tak sedarlah, layak ke beribadah kepadanya? beribadah meminta kesedaran, payahnya, memanglah kan, kecuali orang yg khusyuk, aaaaa, dah tau senang laaaa..............

Jalan utk mencapai Makrifat, udah lama di khabar, iaitu, kaji dulu diri sendiri, dengan apa melihat, dengan apa berkata, dengan apa merasa, dengan apa mendengar, dengan apa menulis, menaip, dengan apa pula Hidup, pastu sure akan kenali Tuhan..... ada akal ke idakka, ada dalam quran Q51:21, Q41:53, Q57:1-3

pas jumpa Roh, carilah Dia tanya mereka AKU siapa, then segala Mukjizat itu dapat menjadi ILMu, manusia awam kena cari, pemimpin Umat Islam, nabi dan Rasul, di short cutkan, di anugerahkan Ilmu namanya wahyu dan Mukjizat.


Sesiapa dapat meneliti, bukan dengan serkap syariat pasti nampak olehnya, apa yg di perkatakan. Sesiapa yang menggunakan Serkap Syariat juga dapat melihat dalil dalilnya daripada al Quran. Cuma memerlukan pengamatan, mahu berfikir. merenung ke dalam diri sendiri.

Semuga beroleh keberuntunganlah mereka yang mahu, menyucikan jiwanya, Wahai Jiwa yang Tenang, kembalilah, kepada Rabb mu.!

ruh dari AKU, AKU tanya; alastu bi rabbikum? lalu yang menjawab kata benar, bahkan, itu siapa? ah ha ha siapa ya diri yang mana?

AKU yang menghidupkan = Ruh dari AKU yang dalam diri mu, boleh kah kamu melihatnya?

Penglihatan itu siapa yang beri? Allah lah juga kan
Jadi jika yang Melihat itu Allah, bagaimana ya nak melihat Diri
Siapa yang melihat siapa tu

ternyatalah AKU kenal kamu, jika AKU keluar dari dirimu, dapatkah kamu melihat? siapa ya yg melihat siapa?
Keluarnya AKu daripada dirimu itu............ perlukan ILMU
ILMU itu boleh di pelajari, carilah guru, carilah AKU

apabila dapat itu ILMU, memilikinya, nanti Ia akan mampu bersuara, mampulah membimbing dirimu

bukankah kalian mengatakan, Mursyid itu dapat membimbing
semuga berjaya jauhkan diri dari persangkaan, dan dapat membawa diri sampi kepada AKU

sesiapa yang mencari AKU, AKU bukakan jalan menemuiNYA
AKU ini dekat, dan AKU makbulkan permintaan, sesiapa yang meminta kepada KU

tuan tuan yang Mulia, kemuliaan atas akhlak yang terpuji, yang di muliakan manusia secara universal

jika tuan tuan mampu melihat - SEDAR lah kita, bila mengucapkan, tiada daya dan upaya, melainkan bila Allaah bersama

memang bersama "Ruh dari AKU' akan memberikan kehidupan, kekuatan kepada diri. tambah tenaga keupayaan kepada sesiapa sahaja yang 'confident, optimis' - sekiranya benar 'makanan rohani' maka benarlah jalannya

awasilah 'iklan iklan' yang di pamerkan semasa dalam perjalanan menuju Kesucian.
bahawa diri mu, jika tanpa ujian KU, bagaimana hendak 'mentauhidkan AKU'

"Laa haulawala quwwata illa billa hil alyyil aadzim" (HAUQALAH)

No comments:

Post a Comment