image

image

Tuesday, July 28, 2015

Cara Membina Ukhwah Fillah

a. IKHLAS : Imam Muslim telah meriwayatkan satu hadis di dalam sahihnya yang menceritakan soalan malaikat kepada seorang lelaki yang ingin menziarahi saudaranya di sebuah kampong.

Malaikat itu bertanya, "Ke mana kamu hendak pergi?"

Jawab lelaki itu, "Aku ingin menziarahi saudaraku di kampong ini".

Malaikat itu bertanya lagi, "Adakah kamu mempunyai sebarang kepentingan di sana?"

Lelaki itu menjawab, "Tidak melainkan aku menyintainya kerana Allah."

Kemudian malaikat itupun berkata, "Sesungguhnya aku adalah utusan Alah yang diutuskan oleh Allah kepadamu untuk menyatakan bahawa Allah menyintaimu sebagaimana sahabatmu keranaNya".

b. IMAN : Ukhwah dibina atas dasar iman dan taqwa lantas mendorong berlaku selektif dalam bersahabat. Sahabat yang menjadi dambaan ialah yang mampu membimbing dan memberi tunjuk ajar kepada dirinya ke jalan iman. Sabdakan Rasulullah SAW :

"Perumpamaan orang yang berkawan antara orang yang baik dengan orang yang jahat adalah seperti seseorang yang membawa minyak wangi dan seorang yang meniup dapur tukang besi. Orang yang membawa minyak wangi, mungkin dia akan memberikan kepadamu atau mungkin kamu akan membeli daripadanya dan mungkin kamu akan dapat bau yang harum daripadanya. Manakala orang yang meniup dapur tukang besi, mungkin beliau akan membakar pakaianmu, atau mungkin kamu akan mendapat bau yang tidak elok (daripada besi tersebut)."  (Muntafaq 'Alaih)

Namun, walau berlaku selektif dalam bersahabat, ianya tidak menafikan mewujudkan hubungan dengan  dengan insan-insan yang kurang soleh mahu pun golongan kuffar. Dalam konteks ini kita mestilah istiqomah agar tidak terjebak atau terpengaruh dengan sebarang keburukan. Sebaliknya kita yang menguasai situasi sebagai pendakwah. Contohilah ikan yang tidak masin isinya walaupun hidup di dasar lautan.

3. Mentaati dan melaksanakan syariat Islam. Ukhwah tidak akan terbina dengan perlanggaran syariat. Contohnya; berdating dengan yang bukan muhram atas dasar ingin berukhwah. Syarat dalam apa jua urusan di dunia ialah melaksanakan syariat kerana itulah objektif berukhwah. Sabda Rasulullah SAW :

"Dan dua orang lelaki yang berkasih sayang kerana Allah, berkumpul keranaNya dan berpisah keranaNya".

Jika disoroti kepada perjalanan hidup para sahabat, apabila mereka bertemu mereka tidak berpisah sehinggalah salah seorang daripada mereka membaca Surah al-Asr dan mengucapkan salam sesama mereka. Ini adalah di antara contoh yang menunjukkan bahawa mereka nerkasih sayang berteraskan manhaj Islam dan di atas dasar keimanan serta amal soleh. Setiap muslim mesti menunaikan tanggung jawab sebagai seorang muslim dengan melaksanakan segala titah perintah Allah dan meninggalkan larangan NYA. Dengan melaksanakan syariat Islam, akan melahirkan rasa persamaan dan kesatuan serta perpaduan. Jika gagal melaksanakan tuntutan syariat, hilanglah persamaan, hilanglah kesatuan dan hilanglah perpaduan umat Islam. Perlaksanaan syariat merupakan sebab tercetusnya rasa persamaan dan kesatuan. Sekiranya ada anggota masyarakat yang lalai melaksanakan syariat dengan sendirinya hilang persamaan dan rasa kasih sayang terkorban, lenyaplah perpaduan.

4. Menzahirkan syiar Islam. Perlaksanaan syariat akan menzahirkan syiar Islam. Salah satu cara terbaik menzahirkan syiar ialah dengan menganjurkan program-program berunsur Islam dan meraikan hari-hari kebesaran Islam. Itu juga merupakan tugas anggota masyarakat. Sekiranya ada di antara anggota masyarakat yang lalai atau selalu tidak hadir di majlis-majlis rasmi masyarakat setempat yang telah ditetapkan, hati anggota masyarakat lain akan menjadi tawar dan dapat menimbulkan sangka buruk kepada anggota masyarakat yang lain serta akan merenggangkan persaudaraan. Oleh kerana itu anggota masyarakat yang mempunyai halangan atau uzur, hendaklah memaklumkan segera kepada pemimpin atau kepada anggota masyarakat yang lain supaya berita perkembangan peribadinya dapat diumumkan kepada anggota masyarakat lain yang hadir di majlis-majlis berkenaan bagi mengelakkan timbulnya salah sangka yang negatif.

5. Merapatkan jurang perbezaan hidup. Kedudukan anggota masyarakat hendaklah ada keseimbangan. Jangan ada diantaranya yang terlalu miskin atau sebaliknya. Keadaan anggota masyarakat hendaklah sentiasa diberi perhatian jangan sampai keperluan hidup keluarga yang tidak mencukupi. Kerana itu akan merosakkan hubungan hati serta member ruang kepada bisikan syaitan dan godaan nafsu. Demikian juga dengan anggota masyarakat yang hidupnya lumayan, mereka hendaklah tidak menampakkan kesenangan diri dan menyelesaikan sendiri keperluan keluarga hingga mengabaikan masalah sesama sahabat dalam satu masyarakat setempat. Itu akan menyentuh perasaan anggota masyarakat yang berada dalam kesempitan hidup. Bila jurang hidup berlaku, itu akan membawa keretakan hati dan tersinggung perasaan. Hendaklah wujudkan keadaan dan suasana perimbangan dalam hidup di antara setiap anggota masyarakat.

Sabda Nabi SAW:
Maksudnya: "Sampaikanlah hajat orang yang tidak berdaya memenuhi hajatnya sendiri. Maka sesungguhnya orang yang menyampaikan hajat seseorang yang tidak mampu menyampaikan hajatnya kepada pemenntah, ALLAH akan menetapkan dua kakinya di atas sirat (di akhirat) pada waktu manusia tergelincir." (Hadis riwayat oleh Hindun bin Abi Halah yang diterima dari Nabi SAW).

Dalam hadis yang lain diriwayatkan oleh Abu Nu'aim bahwa Nabi SAW bersabda :
Maksudnya: "Barangsiapa yang tidak mengambil berat urusan kaum muslimin, maka ia bukanlah dari golongan mereka."

Ibnu Umar RA berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda
"....Siapa yang menyampaikan hajat saudaranya, niscaya ALLAH akan menyampaikan hajat saudaranya, niscaya ALLAH akan menyampaikan hajatnya dan siapa yang melepaskan kesukaran (kesusahan) seorang muslim di dunia, niscaya ALLAH akan melepaskan kesukarannya di akhirat........." Sabda Nabi SAW:

Maksudnya : "Seorang yang berjalan kerana menolong saudaranya lebih baik daripada beriktikaf selama sebulan di mesjidku (mesjid Nabawi)."

Bila jurang perbezaan dapat dirapatkan, maka anggota masyarakat akan hidup susah dan senang bersama :
 "Perumpamaan orang mukmin itu dalam perkara berkasih sayang dan saling cinta-menyintai adalah seperti sebatang tubuh. Apabila salah satu anggota masyarakat tubunhnya berasa sakit, maka seluruh anggota masyarakat tubuh yang lain turut merasai akan kesakitannya"  (Muntafaq 'Alaih)


6. Membudayakan meminta dan memberi maaf. Sebagai manusia biasa kita tidak dapat mengelakkan diri dari melakukan kesalahan. Mustahil di antara kita tidak berlaku kesalahan. Nabi SAW sendiri bersabda :

Maksudnya : "Tidak ada anak Adam, melainkan mempunyai dosa."
(Riwayat Tarmizi dari Anas)

Oleh kerana itu hendaklah jangan ada di antara kita yang berani dan sanggup mengaku tidak pernah bersalah. Hendaklah di kalangan kita semuanya senantiasa menyedari bahwa kita sentiasa tidak dapat mengelak dari bersalah. Sebab itu hendaklah bersedia mengaku salah dan meminta maaf. Bagi yang tidak bersalah pula hendaklah bersedia untuk memaafkan kesalahan orang yang memohon maaf kepadanya. Hanya dengan cara yang demikian kasih sayang akan dapat terjalin dengan erat di samping dapat mengelakkan perpecahan baik yang disebabkan oleh sesama kita atau melalui orang tengah yang mencoba hendak mengadu domba kita.

7. Saling menasihati dan tegur-menegur. Firman Allah swt di dalam Surah al-Asr:

"Demi masa, sesungguhnya manusia berada di dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh. Dan mereka berpesan-pesan kepada kebenaran dan berpesan-pesan pada kesabaran (di atas kepahitan kebenaran)"
Apabila salah seorang anggota masyarakat melakukan kesalahan, maka ia perlu ditegur dan dinasihati. Dalam kita menegur dan menasihati mesti melalui beberapa peraturan dan adab-adabnya.

(i) Memahami kedudukan kesalahan itu; kecil atau besar, sengaja atau tidak sengaja, dengan manusia atau dengan ALLAH, dalam masyarakat atau di luar masyarakat, dan lain-lain.

(ii) Jangan segera menegur. Tunda untuk beberapa waktu. Dalam masa itu hendaklah kita mendoakan orang yang melakukan kesalahan agar ia insaf dan berusaha melakukan perubahan dengan sendirinya, sebab orang sadar dan melakukan perubahan sendiri lebih baik daripada ditegur dan dinasehati oleh orang lain secara langsung.

(iii) Kalau setelah diberi tempoh, namun tidak juga berubah, maka barulah ia dipanggil berhadapan secara empat mata (tanpa ada orang lain), menasihatinya dengan penuh kasih sayang. Akan tetapi kalau difikirkan kita tidak mampu menasihatinya atau kita bimbang nasihat kita tidak berkesan, lebih baik diserahkan kepada orang lain yang dianggap mampu dan dapat memberi kesan. Ketika itu barulah membawa kesnya kepada pemimpin masyarakat setempat. Perlu diingatkan bahwa menegur orang secara membabi buta, tanpa disiplin dan hikmah, bukan saja akan merosak hati orang yang melakukan kesalahan, bahkan akan memecahkan perpaduan dan mencacatkan kasih sayang (ukhuwah Islamiah).

8. Berhibur dan berekreasi. Itu boleh dilakukan asal mengikut peraturan syariat Islam yang membenarkan hal tersebut kerana fitrah manusia suka pada hiburan. Jiwa yang sunyi dari hiburan akan merasa jemu dan malas beribadah. Kerana itu supaya jiwa segar dan subur lebih baik jika sekali-sekali dibawa berekreasi, melihat alam Tuhan yang indah dan tenang, sambil bergaul, makan dan solat bersama.

9. Memperbanyak perjumpaan dan ziarah. Untuk mendekatkan hati, hendaklah selalu berjumpa dan berziarah. Tapi perlu diingat, bahwa ALLAH yang dapat menyatukan hati manusia. Oleh itu yakinlah bahwa kejayaan kita hanya di tangan ALLAH.


Itulah 9 perkara yang dianggap dapat membina ukhuwah. Ikutilah langkah-langkah itu dengan teliti dan hati-hati, insya ALLAH akan terbuka pintu ukhuwah untuk kita memasukinya dan mendapatkan intipatinya. Yaitu rasa persaudaraan yang membuat seseorang dapat merasakan kesusahan orang lain sebagai kesusahannya sendiri. Juga dapat merasakan kesenangan orang lain sebagai kesenangannya pula. Dengan merasakan itu sekaligus akan terhapuslah mazmumah, penyakit dan perosak jiwa manusia yang sangat berbahaya yaitu hasad dengki dan dendam kesumat. Dengan terhapusnya mazmumah itu berarti bersemailah benih perpaduan, keamanan dan keharmonian di kalangan pejuang.

Terimakasih kepada tuan Mat Taiko yang menulis penyampaian ini

1 comment:

  1. Cara Cara Berbuat Ibadah Islam itu semestinya menuruti Akhlak Rasulullah yakni menurut AlQuran itulah namanya sebagai Ikutan yang baik ada pada sunnah Muhammad SAW

    Amalan apa sahaja yang tiada menuruti sunnah itu walau pun baik pada pandangan umum, atau wadah yang di sepakati dan di kira benar, adalah sesat

    Sesat kerana Kebenaran itu hanyalah daripada Allah, Kitab AlQuran itu tanpa Keraguan, subhanAllah

    Akal yang Sihat dapat memandu untuk kembali ke FitrahNya

    SubhanAllah Wahdahu laa syarikalah

    ReplyDelete