Diriwayatkan hadith
dari Aisyah (r.an) bahawa Rasulallah ((s.a.w) bersabda: ‘Dunia adalah
tempat tinggal bagi orang yang tidak mempunyai tempat tinggal (di
akhirat), dan harta kekayaan di dunia itu adalah bagi orang yang tidak
mempunyai harta di akhirat, dan (kesemuanya) dicari dan dikumpulkan oleh
orang yang tidak berakal (yakni, orang yang ‘gila’ dalam pandangan
Islam, lupa dia akan matinya dan akibat mengumpul harta dan mementingkan
dunia dan melupakan akhiratnya, dan beranggapan bahawa apa yang
dimilikinya di dunia itu kekal boleh dibawa ke akhirat atau boleh
menolong dia di akhirat untuk menyelamatkan diri dari siksaan neraka dan
mendapat syurga).’
[Riwayat Imam Ahmad]
[Nota: Hadith ini menyampaikan 4 mesej yang utama;
Pertama,
sesiapa yang mengutamakan dunia, dan mengabaikan akhiratnya, dia tiada
tempat tinggal di akhirat.
Kenapa? Penghuni neraka tiada tempat tinggal
sendiri. Mereka berkongsi tempat yang satu yang didiami oleh orang
kafir, munafiq dan fasiq (i.e. berdosa), sama-sama menjalani
hukuman kerana dosa mereka dalam neraka.
Tempat tinggal yang penuh
nikmat dan keseronokan serta kepuasan segala kemahuan dan keinginan
adalah di syurga.
bahawa orang yang
termiskin dalam syurga itu memiliki kekayaan 10 kali nilai dunia dan
segala isinya.
Dia diperuntukan isteri-isteri yang terdiri dari
‘hurul-ain’ seramai 72 orang. Tidak ada wanita dunia yang dapat
menandingi kehebatan hurul-ain itu dari segala segi, termasuk kejelitaan
mereka.
Maka dunia ini adalah tempat tinggal yang tidak kekal.
Kedua, sesiapa yang
memiliki harta di dunia, jika tidak dimanfaatkan oleh mereka untuk fi
sabilillah demi Islam dan membela umat Islam dan orang beriman yang lain,
ketika dihisab disoal segala hartanya dimana dan bagaimana di dapati dan
apakah tujuan memilikkinya dan ditanya bagaimana dihabiskan olehnya
hartanya.
Justeru itulah dalam hadith disebutkan bahawa orang kaya dan
hartawan itu, dikenakan hisaban terperinci, dan kalaupun berjaya
mendapat syurga hanya akan merasainya setelah dimasukkan ke dalam syurga
setelah orang miskin masuk ke dalam syurga selama 50,000 tahun lebih
dahulu.
Ketiga, orang yang
mencari kemewahan dan kesenangan dunia itu hanyalah orang yang bodoh.
Kerana, apapun milik kita didunia akan terpisah dengan kita apabila
sampai ajal kita.
Mencari dan mengumpulkan harta tanpa menggunakan harta
itu untuk menempah tempat di syurga di akhirat, sepatutnya menjadi
tujuan paling utama bagi mereka yang dikurniakan Allah (a.w) rezki yang
melimpah ruah. Kalaulah mereka yang mengumpul harta itu menyedari yang
Allah (a.w) kurniakan harta yang banyak untuknya adalah memberikan dia
peluang keemasan untuk berjaya di akhirat. Kalau harta dan kekayaan
dikumpulkan dan digunakan bukan untuk tujuan akhirat, lebih-lebih lagi
untuk tujuan batil, maka itulah sesuatu suatu perbuatan yang bodoh,
kerana setelah mati, harta itu menjadi milik orang lain. Kalau yang
diwariskan harta itu gunakan pula scara batil, lebih buruk padanya
kepada orang yang mewariskan harta itu.
Keempat, disebutkan bahawa sesiapa
yang matlamat hidupnya di dunia semata-mata untuk mengumpul sebanyak
mungkin harta kekayaan dan berseronok pula dengan kekayaan dan kemewahan
tersebut, adalah orang yang tidak berakal, i.e. seumpama tidak siuman!
Mengapa tidak. Tiada suatupun keuntungan dari harta, kecualilah
dibelanjakan demi Islam atau fi sabilillah – mengembangkan syiar Islam
atau membantu umat Islam yang dhaif yang memerlukan bantuan atau
dibelajakan untuk mengembangkan ilmu akhirat, iaitu al-Quran dan
as-Sunnah, supaya lebih ramai manusia faham Islam dan menerima Islam dan
lebih ramai orang Islam faham bahawa hanya ilmu al-Quran dan as-Sunnah
yang, jika dijadikan panduan amalan, ibadah dan kehidupan, yang
mengesahkan segala amalan dan ibadah.
Kalau berharta, dan silap
diarahkan (i.e. digunakan), maka mengundang kecelakaan. Selain, kekayaan
dan kemewahan seringkali sebab utama ramainya umat Islam yang
terjerumus ke dalam neraka, kerana didapati dan digunakan secara batil,
dibazirkan, maka dikenakan hisaban yang terperinci di akhirat.
Ingatlah, seseorang yang meragui al-Quran dan as-Sunnah dan tidak
beramal dan mengerjakan ibadah mengikut ketetapan as-Sunnah, di akhirat
kelak tidak diakui oleh Rasulallah (s.a.w) sebagai umatnya. Golongan
orang yang sedemikian itu dihalang oleh malaikat menghampiri Telaga
al-Kauthar, apatah lagi diberi laluan minum airnya! Rasulallah (s.a.w)
memberitahu sekali minum air telaga al-Kauthar itu tidak akan haus
selama-lamanya!
Memanglah orang yang gila atau tidak berakal sahaja yang
mengumpulkan segala sesuatu yang tidak kekal
satu perkara lagi ialah;
ReplyDeleteAda ilmu, ada menuntut ilmu, kemudian tidak pula mahu beramal dengan ilmu itu
Ini juga termasuk kegilaan
sedangkan masing masing tahu,
Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya. (Al-Israa' 17:36)
dan jika kita tersalah ikut, juga beri maksud gila
Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu. (Al-Baqarah 2:120)
jadi masihkan kita mahu, duduk di dalam gila tak menentu
InshaAllah ya
Utamakan ilmu tauhid
ikutilah Syariat atau Feqah Islam
Sungguh sungguhlah beramal, agar mencapai Ihsan
inshaAllaah
Atas perkara sebeginilah ada hadis nabi saw:
ReplyDeleteOrang mukmin, tidaklah mengumpul sesuatu yang tiada di gunakannya
contohnya, suka kumpul majalah dan maklumat, berhabis duit membeli, apalah gunanya, jika di berikan sedekah jariah, itukan lebih bermakna
demikian juga dalam hal, gadget, smartphone, mengejar the latest one, tapi apalah sangat kegunaannya, Jika memang menggunakan segala featuresnya, itu patut sangatlah, itulah namanya ujian, selfish, memenuhi nafsu sendiri, Gila lah, sepatutnya, kehendak itu berpatutan agar Akhirat di utamakan, subhanallah
Fikir Fikirkan lah ya
Agar tidak hanya menurut nafsu semata
Niat itu menentukan, kedudukan diri di manakah, darjatnya dirimu, sendirilah tentukan, inshaAllaah